فناوری TDLAS برای تشخیص نشت گاز؛ معرفی DJI Zenmuse U10

  
DJI Zenmuse U10

 

با DJI Zenmuse U10 کاملاً جدید آشنا شوید، یک محموله تشخیص گاز که از فناوری طیف‌سنجی جذب لیزری دیود قابل تنظیم (TDLAS) برای تشخیص گاز متان تا فاصله 100 متری استفاده می‌کند. U10 نقطه اوج حسگرهای تشخیص گاز بصری و لیزری قوی است که به کسب و کارها اجازه می دهد تا با حل چندین کار به طور همزمان مقرون به صرفه باشند. شیفته؟ اجازه دهید در مورد این افزودنی ارزشمند به عملیات نفت و گاز شما بیشتر بیاموزیم. با پیشرفت این مقاله، خواهیم آموخت که چگونه U10 به ما کمک می کند تا بازرسی ها را ایمن تر، سریع تر، کارآمدتر و مقرون به صرفه تر انجام دهیم.

 

 

طیف سنجی جذبی لیزر دیود قابل تنظیم چیست؟

طیف‌سنجی جذبی لیزری دیود قابل تنظیم (TDLAS) تکنیکی است که برای اندازه‌گیری غلظت گازها در یک مخلوط گازی استفاده می‌شود. ایده اصلی پشت تکنیک TDLAS ساده است. تمرکز در اینجا بر روی یک خط جذب واحد در طیف جذب یک گونه خاص مورد علاقه است. بنابراین، برای شروع، طول موج لیزر دیود روی یک خط جذب خاص تنظیم می‌شود و شدت تابش ارسالی اندازه‌گیری می‌شود – و برای U10، این گاز متان است.

به طور کلی، مزایای مهم استفاده از تکنیک TDLAS به شرح زیر است:

  • اندازه‌گیری بلادرنگ برای ارزیابی سریع‌تر وضعیت؛
  • اندازه گیری آنلاین ساده، کم هزینه و جامع برای عملیات بدون درز و مقرون به صرفه تر.
  • بسیار حساس - تحت تأثیر گازهای دیگر قرار نمی گیرد در حالی که از ضربان و ذرات با شدت لیزر جلوگیری می کند و از تشخیص نشت کارآمد اطمینان می دهد.
  • علاوه بر اندازه گیری غلظت گاز، همچنین می تواند دمای گاز را به طور همزمان اندازه گیری کند و ما را با قابلیت های یک سنسور حرارتی نیز توانمند می کند.
  • وضعیت کلی محیط تحت آزمایش را با دقت بیشتری به تصویر بکشید.
 

در زمینه ما، DJI Zenmuse U10 کاملاً جدید محموله ای است که بر اساس فناوری TDLAS طراحی شده است که قادر به تشخیص گاز متان از فاصله 100 متری است.

 

چرا تشخیص متان یک موضوع داغ است؟

در اینجا مقاله ای وجود دارد که در مورد اهمیت Flare Stacks در عملیات نفت و گاز و مهمتر از همه، مزایای راه حل های پهپاد برای عملیات نفت و گاز شما صحبت می کند. Flare Stack یک دستگاه احتراق گاز است که عمدتاً برای احتراق گاز استفاده می شود، که در صورت نشت به اطراف آن - که بخش بزرگی از آن متان است - می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد و این یک مشکل است. متان 25 برابر بیشتر از دی اکسید کربن برای محیط زیست مضر است و اگر به درستی نسوزد، همان طور که هست در اتمسفر آزاد می شود. این خود توضیح می دهد که چرا سیستم های Flare Stack بسیار حیاتی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که عملیات نفت و گاز بیش از سه چهارم کل انتشار گاز متان را تشکیل می‌دهد که در گرمایش جهانی نقش دارد. و بنابراین، صنعت نفت و گاز به ویژه باید تلاش کند تا تمامی احتمالات نشت گاز متان را در عملیات خود کاهش دهد. این زمانی بود که DJI این دارایی ارزشمند را معرفی کرد - DJI Zenmuse U10، به بخش نفت و گاز کمک کرد تا دستورالعمل های زیست محیطی تعیین شده توسط نهادهای نظارتی را رعایت کند.

 

بازرسی سنتی گاز متان

 

روش‌های سنتی قدیمی تشخیص گاز متان بسیار کند، کار فشرده و پرهزینه هستند. روزهایی را به خاطر می آورید که بازرسان تجهیزات سنگین حمل می کردند و نشت گاز متان را با پای پیاده تشخیص می دادند؟ اگرچه این به طور موثر نشت‌ها را در پروژه‌های مقیاس کوچک شناسایی می‌کند، اما برای بازرسی‌های مقیاس بزرگ مانند بازرسی‌هایی که در میادین نفت و گاز یا زمین‌های پر می‌شوند، عملی نیست. ما چندین دهه است که برای شناسایی نشت در پروژه های بزرگ به هلیکوپترها اعتماد کرده ایم. اما باز هم، این نیز فوق العاده وقت گیر و پرهزینه است.

آیا از قبل شما را آزار می دهد؟ ما پهپاد داریم! راه‌حل‌های پهباد، عملیات را ایمن‌تر، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر از روش‌های سنتی می‌کنند. برای مثال، یک تیم هواپیمای بدون سرنشین فقط دو نفر است در مقابل تیم(های) کارگران سنتی. این خود توضیح می‌دهد که چگونه راه‌حل‌های پهپاد به کاهش هزینه، زمان و شدت کار عملیات کمک می‌کنند. علاوه بر این، حالت خودکار عملکرد و توانایی نظارت در زمان واقعی آن را انعطاف‌پذیرتر و کارآمدتر می‌کند. پس چرا زمانی که پهپادهای مجهز به محموله مناسب می توانند کار را بهتر انجام دهند، باید زمان، پول و انرژی خود را با داده های کمتر موثر و روش های ثبت ناکارآمد به خطر بیاندازیم؟

 

DJI Zenmuse U10

با محموله کاملاً جدید DJI - DJI Zenmuse U10 آشنا شوید. U10 یک محموله تشخیص گاز است که از فناوری طیف‌سنجی جذب لیزری دیود قابل تنظیم (TDLAS) برای شناسایی گاز متان از فاصله 100 متری در زمان واقعی استفاده می‌کند. فناوری TDLAS از لیزر به عنوان تکنیکی برای اندازه گیری گونه های خاصی از متان استفاده می کند. مزیت استفاده از این تکنیک توانایی آن در دستیابی به محدودیت های تشخیص بسیار پایین ذرات به اندازه 5ppm است. U10 سبک وزن و بسیار حساس است. همچنین می تواند در دماهای خشن از -20 درجه سانتیگراد تا 50 درجه سانتیگراد کار کند.

U10 از برنامه DJI SkyPort استفاده می کند که ادغام یکپارچه محموله با پهپادهای باورنکردنی مانند DJI M300 را تسهیل می کند. علاوه بر این، DJI M300 RTK قادر است به طور همزمان چندین بار را در خود جای دهد. تعجب می کنید که چگونه به نفع ما ترجمه می شود؟ خب، M300 می‌تواند هر دو DJI Zenmuse U10 و DJI Zenmuse H20T را در یک حرکت اجرا کند – بازرسی حرارتی و تشخیص نشت گاز متان به طور همزمان انجام می‌شود.

ما همچنین داده های غلظت را تنها در 25 میلی ثانیه به دست خواهیم آورد و به ما این امکان را می دهد که آگاهانه و به موقع قضاوت کنیم. همچنین می توانید نتایج را با استفاده از برنامه Alpha ONE iOS تجسم کنید. دوربین فیلمبرداری 720p که توسط این نرم افزار iOS مدیریت می شود نیز یک نمای هوایی کامل از نقطه مشکوک به نشتی ارائه می دهد. این برنامه به شما امکان می دهد سطوح هشدار را برای غلظت گاز تنظیم کنید و اگر غلظت از سطح از پیش تعریف شده بیشتر شود به شما اطلاع می دهد. به طور مشابه، برنامه شما را در مورد غلظت گاز، مسیر بازرسی، اطلاعات جلوگیری از موانع، پرچم‌گذاری نقاط خاص برای بی‌نظمی‌ها، گزارش‌های بازرسی و موارد دیگر به‌روز نگه می‌دارد.

 

Applications of U10

U10 ترکیبی قدرتمند از دوربین و آنالایزر گاز لیزری است. همچنین می توان از آن به صورت پشت سر هم با دوربین حرارتی استفاده کرد. در نتیجه، این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که کسب‌وکارها ممکن است با حل سریع چندین مشکل در یک زمان، پول قابل توجهی را پس انداز کنند.

حالت خودکار عملکرد، نتایج دقیق و فرصتی برای تجسم داده های فوری، U10 را بدون شک بهترین راه برای تشخیص گاز متان می کند. به طور خاص، کاربران پهپاد DJI می‌توانند از این ابزار برای بازرسی و نگهداری نیروگاه‌های گاز طبیعی مایع، مخازن ذخیره‌سازی گاز، خطوط لوله گاز، محل‌های دفن زباله یا هر منطقه صعب العبوری که در آن استفاده از گاز متان به طور تصادفی درگیر است، استفاده کنند. علاوه بر این، پهپادهای مجهز به DJI Zenmuse U10 کاملاً جدید می توانند به اطراف پرواز کنند و اطلاعات دقیقی را برای تصمیم گیری سریع و آگاهانه به شما ارائه دهند.

 

اگر فکر می کنید U10 برای شما محموله است، با ما تماس بگیرید. یا، می‌توانید یک دمو در مورد چگونگی بهبود عملکرد U10 ترتیب دهید.