چگونه DJI Zenmuse L1 نظرسنجی های درست را انعطاف پذیر و کاربردی می کند

 
M300 RTK inspecting power line LIDAR scan zenmuse L1
 
نظرسنجی‌های حق راه (ROW) برای شرکت‌هایی که به دنبال گسترش شبکه برق خود هستند، مشکل هستند، اما بسیار مهم هستند. به خصوص در مناطقی با پوشش گیاهی متراکم و رشد درختان، در این نواحی، فتوگرامتری نمی تواند ارتفاعات سطح زمین را برهنه ایجاد کند. بدون DTM قابل اعتماد (مدل زمین دیجیتال)، مجموعه بعدی پست ها و خطوط برق نمی تواند شروع شود. اینجاست که LiDAR وارد می شود. با استفاده از LiDAR -DJI Zenmuse L1 با پهپاد، ما توانستیم پهنه کوچک زمین را به سرعت، کارآمد و مقرون به صرفه بررسی کنیم.

فتوگرامتری نمی تواند به طور موثر داده های سطح زمین را در مناطق جنگلی بدست آورد. این به این دلیل است که سایبان ضخیم و طبقه زیرین مسیر دید را به زمین مسدود می کند. با این حال، لیزرهای اسکنر LiDAR می‌توانند لایه‌های گیاهی را سوراخ کنند تا نشان خود را روی زمین پیدا کنند و داده‌های دقیق را برگردانند. با این وجود، حتی در مورد مناطق غیر جنگلی، هنوز هم ممکن است به دست آوردن اطلاعات دقیق چالش برانگیز باشد. این به این دلیل است که مناطق غیر جنگلی تمایل بیشتری به خاک، سایه و بوته زار دارند- مشخصاً این ویژگی ها می توانند شبیه درختان باشند و چالش ایجاد کنند. LiDAR می تواند به طور دقیق سطح زمین را بدون ویژگی های متضاد تشخیص دهد.

به طور سنتی، اگر می خواهید داده های LiDAR را بگیرید، تنها گزینه شما اجاره یک هواپیمای سرنشین دار و یک اسکنر LiDAR مناسب است. متأسفانه، این اسکنرهای LiDAR فوق‌العاده گران هستند و بیش از 180000 دلار هزینه دارند - این سرمایه‌گذاری قابل توجهی است. اگر می‌خواهید دالان‌های بزرگی از زمین را بررسی کنید، اسکن هواپیمای سرنشین دار LiDAR راهی برای انجام این کار خواهد بود که به شما توانایی پوشش موثر منطقه را می‌دهد. اما، اگر بخواهید قطعات زمینی کمتری را بررسی کنید، مانند یک راهروی 5 کیلومتری، چه؟

 

ساخت خطوط برق در سراسر کوه ها

در پایتخت ترکیه، یک ارائه‌دهنده برق و خدمات برق می‌خواست شبکه خود را گسترش دهد و خطوط برقی را که از کوهی در آنکارا عبور می‌کنند بسازد. طول کریدور بررسی 5 کیلومتر بود، اما زمین چالش واقعی است. اول، جاده ها پراکنده در سراسر محدوده بودند، و تیم را مجبور می کرد تا در نقاطی با پای پیاده حرکت کند. علاوه بر این، ارتفاعات متنوع یک چالش جدی برای یکپارچگی داده ها و ایمنی هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد کرد. و در نهایت، حرکت از یک نقطه کنترل به نقطه دیگر بخش عمده ای از زمان را اشغال می کند و تیم را مجبور می کند تا کوه را دور بزند. با این حال، بدون بررسی LiDAR با پهپاد، این نظرسنجی بسیار گران بود.

فرض کنید می خواهید این نظرسنجی را با استفاده از روش سنتی از طریق یک هواپیمای خدمه انجام دهید. در این صورت، اینها نگرانی‌هایی هستند که باید به آنها توجه کنید. اول، قیمت خود اسکنر LiDAR است - قیمت آن‌ها بیش از 200000 است و در منطقه به‌راحتی بر اساس اجاره در دسترس نیستند. دوم، اجاره یک هواپیما به خودی خود گران است. ثالثاً، نزدیکترین فرودگاه از محل بررسی در 200 کیلومتری قرار دارد. این باعث می‌شود که کل سفر با هواپیما سفر قابل توجهی داشته باشد و قیمت نظرسنجی را بیشتر افزایش دهد. در نهایت، تفاوت بین بالاترین و پایین ترین نقطه عظیم است. ارتفاع قله 1200 متر و ارتفاع آن 400 متر است. برای حفظ دقت و یکپارچگی داده ها، حفظ ارتفاع یکنواخت در حین اندازه گیری ضروری است. این امر هواپیما را مجبور به انجام مانورهای خطرناک برای ثابت نگه داشتن ارتفاع می کند.

M300 RTK inspecting power line LIDAR scan zenmuse L1
LiDAR point clouds

به دلایلی که در بالا ذکر شد، بررسی هواپیماهای سرنشین دار برای نقشه برداری این بخش از زمین ناکارآمد و غیرعملی است. از سوی دیگر، هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند این شکاف بررسی‌های مقیاس کوچک‌تر را پر کنند، اما تا زمان ظهور DJI Zenmuse L1، ما فاقد یک محموله قابل اجرا و موثر LiDAR بودیم. این محموله قابلیت های نقشه برداری پهپاد را بهبود می بخشد و به آن اجازه می دهد تا زمانی که فتوگرامتری نمی تواند داده های دقیقی را ارائه دهد. علاوه بر این، گیمبال تثبیت شده 3 محوره ابرهای نقطه ای با چگالی بالاتر را با دقت 1 سانتی متر در رنگ واقعی ارائه می دهد. ابر نقطه متراکم حاصل، آن را برای تجزیه و تحلیل با دقت بالا و عناصر نقشه برداری مانند خطوط برق، نمایه سازی پوشش گیاهی، نقشه برداری کانتور و بازرسی های تجاوز و تشخیص افتادگی خط برق ایده آل می کند. در نهایت، IMU داخلی L1 با کار همزمان با IMU و RTK روی M300 دقت را بیشتر می‌کند.

با L1 در یدک کش، تیم به بررسی راهرو پرداخت. زمین دور و سخت چالش هایی را برای تیم ایجاد کرد. به دلیل ارتفاعات مختلف، پهپاد مجبور شد برای حفظ دقیق اطلاعات، بالاتر یا پایین تر پرواز کند. این امر پهپاد را در معرض خطر قرار می دهد و حتی می تواند شرایطی ایجاد کند که ارتباط پهپاد با اپراتور قطع شود. ثانیاً، زمین مشکل ساز سرعت تیم را به میزان قابل توجهی کاهش داد و آنها را مجبور به انحراف بزرگ کرد و آنها را مجبور کرد که اغلب ایستگاه های پایه را برای حفظ خط دید با پهپاد جابجا کنند.

بررسی چالش برانگیز توسط Zenmuse L1 و M300 DJI به طور قابل توجهی آسان تر شده است. ویژگی ابر نقطه زنده رنگ واقعی L1 در طول این بررسی بسیار مفید بود. همانطور که داده های گرفته شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین، داده ها به عنوان یک ابر نقطه رنگ واقعی در زمان واقعی برای تیم نمایش داده می شد. با استفاده از این، آنها توانستند تصمیمات حیاتی در این زمینه اتخاذ کنند. این به آنها اجازه داد تا فوراً مناطق مشکل را دوباره اسکن کنند تا اطمینان حاصل شود که داده های گرفته شده دقیق و قابل اجرا هستند. حالت بازگشت سه گانه L1 - که در آن سه پالس لیزر دقیقاً نقطه را هدف قرار می دهد، به این اطمینان کمک کرد که خوانشی که دریافت کردیم از سطح زمین خالی بود. در نهایت، کوه بودن این آب و هوا، آب و هوای اطراف را ناپایدار کرد و در نتیجه بادهای شدید و بارندگی به وجود آمد. با این حال، این مشکلی برای محافظت از نفوذ L1 با رتبه IP54 نبود. L1 می تواند با آب و هوا مقابله کند و به جمع آوری داده ها ادامه دهد.

M300 RTK inspecting power line LIDAR scan zenmuse L1با استفاده از L1 در ارتباط با M300، تیم توانست کل راهرو را تنها در 12 پرواز یا تنها شش ساعت بررسی کند. سپس با استفاده از DJI Terra توانستند داده های جمع آوری شده را در زمان رکوردی پردازش کنند. تولید ابرهای نقطه ای متراکم و دقیق از داده های جمع آوری شده تنها 30 دقیقه طول کشید. علاوه بر این، می توانید آن را از خود فیلد انجام دهید. با توجه به اینکه شما یک اتصال شبکه دارید، DJI Terra داده‌های جمع‌آوری‌شده را روی ابر پردازش می‌کند و به شما امکان می‌دهد در حال حرکت پردازش کنید.

DJI L1 به ما امکان می دهد داده های LiDAR را با هزینه بسیار کم جمع آوری کنیم و هزینه را از 200000 دلار به 10000 دلار کاهش دهیم. البته، اگر به دنبال انجام بررسی های LiDAR در مناطق بزرگ هستید، ممکن است یک هواپیمای سرنشین دار مناسب تر باشد. با این حال، برای مسیرهای کوچکتر تا متوسط مانند راهروهای 5 کیلومتری، L1 به شما امکان می دهد داده های دقیق را با محدوده قیمتی انعطاف پذیرتر و در دسترس تر دریافت کنید. اگر می‌خواهید ببینید چگونه می‌توانید از L1 بهره‌مند شوید، با ما تماس بگیرید - خوشحال می‌شویم یک نسخه آزمایشی رایگان را فقط برای شما تنظیم کنیم.